Skip to content

Måndagsmissen

5 september, 2011


Gör så här men inte så där?

 

Hela sommaren har den här bilden gäckat mig. Någon som förstår instruktionen till mikrougnen?

8 kommentarer leave one →
  1. 5 september, 2011 14:03

    Man måste ha en sked i när man använder mikron.

  2. 5 september, 2011 14:15

    Ja! Det går tusen ggr snabbare att värma vatten i micron om man stoppar ner en sked i glaset!

    • 5 september, 2011 16:13

      jag som trodde man inte fick ha metall i mikron…

  3. 7 september, 2011 15:53

    Jag har alltid trott som du Anna att man inte får ha metall i mikrosar. Har förstått nu att man visst kan ha det, fast jag skulle aldrig våga testa själv för det är djupt rotat i mig att det inte är bra. Men om det nu för tiden till och med står på mikron att man ska ha det så borde det ju inte vara någon fara. Kanske är dags att börja leva farligt 🙂

  4. 7 september, 2011 15:55

    Jag googlade och fann det här på wikipedia.

    ”Alla typer av metallföremål har tidigare ansetts som direkt farliga att värma i mikrovågsugnen med risk att förstöra mikron, men 2007 gav omfattande tysk forskning andra slutsatser.[4] Idag rekommenderas ibland viss metallanvändning såsom tesked eller aluminiumfolie av tillverkarna för att få önskad värmefördelning.[5] Metallanvändning bör för övrigt undvikas, med risk för gnistbildning eller försämrad uppvärmning då mikrovågorna inte kan tränga igenom metallen. För den som vill använda metallkärl finns speciella aluminiumformar som är särskilt anpassade för mikrovågsugn.

    Tallrikar med guld- eller silverkant bör inte värmas i mikrovågsugnen eftersom dekoren kan bli missfärgad eller delvis försvinna.”

  5. 7 september, 2011 18:46

    TACK Lovisa! (tänk vad wikipedia vet…) Tycker att bilden inte är helt tydlig men det kanske bara är jag.

  6. Marty permalink
    16 september, 2011 08:57

    Nu vet jag! Det betyder helt enkelt att man kan ta sig en drink medan man väntar på att det man stoppat in i mikron ska bli varmt.. Då blir man inte irriterad över om det skulle ta lite extra tid. Den distraktionen får man inte alls om man bara skulle dricka vatten.

Skriv något här

