Skip to content

Söder glöder

1 september, 2011

 

 

Jag besökte Stockholm förra veckan och hängde en av dagarna på Söder. Vandrade gata upp och ner utan att veta var jag skulle hamna eller vad jag letade efter. Bästa sättet att upptäcka stadsdelen, tror jag. Andrahandsbutiker, caféer och restauranger, unika butiker (d.v.s. inga kedjor) och uteservereringar. En favorit är Stadsmissionens märke Remake.

Jag trillade över goodstore på Skånegatan. En butik som säljer ekologiska och 100% vegetariska produkter. Som ett litet barn i en godisbutik stod jag vid osthyllan och försökte förstå hur många mjölkfria ostar det faktiskt finns! Priserna var något högre än där jag brukar handla mat men utbudet var bättre. De säljer också Lovice, en glass jag inte hittat i Lund på länge.

På Götgatan spred några musiker glada toner bland höghusen. För mig en typisk bild av Söder. Liv och rörelse, man vet aldrig vad som händer bakom nästa hörn.

Dagen avslutades på Copacabanas uteservering med sjöutsikt och flera veganalternativ på menyn. För det vet säkert ni som är mjölkallergiker, om det står vegan är man säker på att det går att äta. Caféet ligger vägg i vägg med en fin gammal biograf, Rio. Mysigt dubbelt upp!

No comments yet

Skriv något här

