Skip to content

Hopskrivning

25 augusti, 2011

Jag tänkte att särskrivning var ett problem i dagens svenska skriftspråk. Kanske framförallt för att engelskans influenser finns överallt. Men jag upptäckte redan för några år sedan att även hopskrivning blivit ett vanligt förekommande fenomen (eller problem). Kanske tillhör jag den gamla skolan, kanske sitter språkpolisen envist fast inom mig, kanske är jag bara dum men när blev egentligen så här såhär?

5 kommentarer leave one →
  1. 25 augusti, 2011 13:01

    Jag är ganska bra på ihopskrivning, för det mesta omedvetet. Dock har jag blivit medveten om det på senare tid. Men jag tycker det är jobbigare att bli påkommen med att särskriva än ihopskriva så är jag osäker skriver jag ihop istället 😛

  2. Bea permalink
    26 augusti, 2011 08:45

    haha….jag särskriver precis allt! fast jag skriver nog inte ihop ord. Vad jag vet i alla fall.
    Du vi behöver fler språkpoliser så det kan bli någon ordning! Haha

  3. 27 augusti, 2011 19:25

    Jag är nog mer som du, Bea. Men kanske borde man våga på sig en hopskrivning lite nu och då?

Trackbacks

  1. Inte många rätt « livet med andra ord

Skriv något här

