Skip to content

Spill med tid?

17 augusti, 2011


Spill av Sigrid Combüchen, 2010

En författare får en dag ett läsarbrev angående ett foto i en tidigare roman. Genom brevväxlingen som följer, mellan författaren och läsaren Hedwig, växer berättelsen Hedwigs liv fram.

Vardagen skaver. (Underligast är att man vänjer sig efter hand.)

Spill fick Augustpriset förra året och var en av anledningarna att jag ville läsa boken. Det var också en av anledningarna att jag tog mig igenom den, sökande efter svaret på varför den fått pris och varit så kritikerrosad. Om jag fick svar? Inte direkt.

Jag tycker om romanidén och att boken är en slags metaroman. Jag gillar också att man inte vet om det är författaren i romanen eller Hedwig som berättar men den blev lite rörig i slutet, när bristen på kronologi förvirrar mer än den tillför. Romanen har radbrytningar mitt i meningar och satser som jag tycker är både omotiverade och störande, liksom tempusbyte mitt i stycken.

I vanliga fall läser jag inte sista sidan i förväg men den här gången råkade jag se den (kanske för att det verkligen var sista sidan i boken) innan jag läst ens halva romanen och det hjälpte faktiskt min läsning. Det gav svar på några frågor som uppstod i början av boken. (Jag skriver inte mer än så för att inte förstöra för er som inte läst boken eller vill läsa sista sidan/efterordet först.)

Min kompis som också läst boken i sommar tyckte att den blev bättre när vi pratade om den efteråt. Jag vet inte om jag håller med henne men jag kommer nog inte läsa mer av Sigrid Combüchen ändå. Kommer du?

4 kommentarer leave one →
  1. Margareta Bjärbo permalink
    27 augusti, 2011 16:07

    Jag har inte läst boken men däremot har jag lyssnat på den två gånger till och med. Jag njöt av språket och fascinerades av alla detaljer. Många läsare tycker bara det är tröttsamt med detaljer. Som lyssnare blev jag lite full i skratt åt uppläsaren som inte alltid bemästrade uttalet av danska ord.

    • 27 augusti, 2011 19:30

      Kanske är boken bättre som ljudbok. Kul du hört den två gånger! Måste varit roligt höra uppläsaren kämpa med de danska orden. Hur svårt kan det vara 😉

Trackbacks

  1. Hundraåringen « livet med andra ord
  2. Bokkalender 10: pris « livet med andra ord

Skriv något här

